Föl- och unghästmönstring på Hvidagården

17/9-2011 var datumet för årets föl- och unghästmönstring här på Hvidagården. Det är islandshästklubben Garpur som vi är med i som annordnar denna.
I år var det ganska många anmälda utifrån men bara en i varje klass. Jag funderade så på vad jag skulle fylla på med..
Men eftersom tiden inte räcker till att åka runt i hagar och transportera hem hästar och jag tror att de som kommer och tittar tycker det är kul med föl så valde jag de små!
15st på startlistan, en del riktigt långväga. Vi är väldigt glada för alla som hittar hit till oss!!

STORT TACK till alla trevliga deltagare och ett JÄTTETACK till alla funktionärer!!

Det blev en riktigt härlig dag. Solen sken och det var lagom varmt en sådan där fin septemberdag man bara kan önska sig!

Årets vinnare blev ett "hemmaföl" min Leista!. Det föl som jag gärna ville ha med men som länge funderade hur vi skulle lösa det. Mamma Heba har varit svårt sjuk och vårdats på Strömsholm. Som tur är hon på god bättring och i stort friskförklarad men har ju mycket att hämta igen.
Så hagkompisen Moldi med mamma Pila fick rycka in. Vi fick ta in två sto med föl för bedömning när det sedan var dags för spring tog vi ut mamma Heba så hon skulle slippa den delen. (Visst springer hon lite i hagen men då är det på eget val.)
Det gick jättebra. Lilla Leista tog täten för det mesta efter kom kompisen Moldi och sist mamma Pila, hon börjar också bli till åren. En rutinerad dam numera. Det är inte så ofta som ett föl vinner men även Pila har et föl som vunnit, Glæda från Hvidagården som vann 2008.



(Årets vinnare, Lesta från Hvidagården ext 8,1 karaktär 8,1 gång 7,9 (det högsta de kan få om de inte visar tölt) totalt 8.0)



(Leista)



(Tvåa blev Harpa från Yddetorp ext 7,9 karaktär 7,9 gång 8,0 tot 7,95.)



(Tre blev Engilfrid från Månbacka ext 7,8 karaktär 7,9 gång 7,8 tot 7,83.)



(Fyra slutade Sólargeisli från Yxered ext 7,7 karaktär 7,8 gång 7,7 tot 7,73.)


Det var vekligen en riktigt härlig dag! Hoppas ni hittar tillbaka nästa år!!


-Anita-   Fler fölbilder kommer!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0