Sommar tävling i Mönsterås

Ja då är vi hemma igen efter en hel helg nere i Mönsterås. Tror att alla är mer eller mindre slitna efter helgen!

Lördag:

Först ut var jag med Fruma i fyrgång. Hon var ganska loj i värmen. Vi fick 6or i korta tölten och i galoppen. Hon gick även bättre i skritten som vi brukar ha problem med och fick 5.5. Hon gick även mer taktrent i den ökade tölten om jag jämför med tidigare tävlingar i år. Jag vet dock att jag kan få högre poäng för både kort tölt, trav och galopp. Men det kändes helt okej. Vi fick 5,5 5,4 och 5,4 i slutpoäng och hamnade på en 3 plats i uttagningen. Från två domare fick jag "fin fattning" i galoppen och "bra övergång", det känns extra roligt för jag har tränat in en ny galopp fattning som har funkat väldigt bra ;)

 

(kort tempo tölt)

 

(trav)

 Här kommer en hel raksida galopp:

(Här i ökade tölten hänger bootsen i karleden och endå så rollade hon knapt inte alls)


Sen var det dax för Bettan, det var då lätt fyrgång. Hygge och Bettan gick det jätte bra för i tölten och skritten. Själv tyckte jag att traven var finast. Jag har inte riktigt koll på poängen men mellan 5 - 5.5 och även en 6a för skritten. Sen vart det tyvärr fel galopp och dom slutade 6 precis utanför final och jag tror alla vi var lite ledsna att dom inte fick en chans i finalen att visa vad dom går för!

 

Bettan och Lotta på samma bild =P )

(Fin trav!)


Efter lunch var min och Frumas töltuttagning. Den korta tölten kändes snäppet bättre än på förmiddagen och vi fick en 6.5 för korta tölten med kommentaren "mjukt!" Även tempoväxlingarna kändes ok vi fick en 6. Ökade tölten kändes lite bättre en på förmiddagen och vi fick en 5.5. Totalt av domarna fick vi 6.0 - 4.8 vilket jag kan ifrågasätta väldigt mycket!!!


 

 


Sen var det Bettans och Hygges lätta tölt. Han skötte sig bra. Bäst gick det korta tempot. Jag saknade ökningarna lite. Hon slutade på en 4 plats har jag för mig och inför finalen dagen efter så uppmanade vi henne att vi ville se lite mer tempo i ökningarna på långsidorna.

 


(Tölt)

 


Jag måste även passa på att nämna "Pantertanterna" som jag kallade dom. Bettans andra tävling. Lottas första och även Ingers första. Vad modiga ni var som ställde upp! Hoppas vi får se Er mer i höst!

 


(Pantertanter: Lotta och Idunn, Inger och Frigg och Bettan och Hygge)


(Pantertanten Lotta och Idunn tölt)

(Pantertant Lotta och Idunn i trav)

(En glad Pantertant Inger på Frigg)

 

(Hästskötarna och hejarklacken. Förhoppingsvis så kommer dessa med ut på banan snart ;)



Söndag:

Först var min fyrgångsfinal. Jag visste nu att om jag bara kan få till lite bättre tölt, trav och galopp så ska vi kunna höja våra poäng lite. Tölten gick bra men vi fick bara 6 rakt igenom, hade önskat minst 6,5. Traven började bra och kändes bättre än dagen innan sen vart det väldigt trångt och någon häst kom i galopp förbi mig och fruma kom över i tölt några steg. Vi fick samma poäng som dagen innan, så jag antar att vi fick något avdrag för taktmissen men med andra ord borde den traven som var vart bättre än dagen innan. Nu var det dax för skritten som brukar gå åt skogen men jag lyckades få henne ganska lugn och inte trippig och jag var nöjd med poängen. Sen galoppen något jag vet vi är bra på och även om det var det "dåliga varvet" så fick vi 6,5 för galoppen. Sen hör jag Speaker säga att Therese och Fruma leder efter dessa 4 moment. Roligt men jag vet att Fruma inte har den bästa ökade tölten än. Det gick endå hyfsat och vi fick 4,5-5,5. Vi slutade tillslut 4a med poängen 5.6 5.4 5.4.

 

(in på banan kastar sig Fruma)

(traven)

(galoppen)

(Ökade tölten)

 

 


Efter lunch var Bettans tölt final som jag missade eftersom jag skulle in med Fruma efteråt. Mamma ringde till mig och sa att ökningarna hade gått bättre och att hon var på delad 1 plats med två andra. Två domare valde Bettan som 1a och hon vart ensam segrare tillslut. Grattis Bettan och Hygge!

 

(tölt)

(Tölt)

(Grattis Bettan)

(Glad man)


Nu jäklar var det tölt finalen! Nu bara skulle vi få till den korta tölten och jag gick på henne lite extra på framridningen och på banan. Vi fick två 7or (och en 6) ÄNTLIGEN! Tempoväxlingarna gick okej vi fick från 6 - 4. Det ökade gick ok även det från 5,5 - 4. Vi slutade på ytligare en 4 plats. Totalt fick vi 6,1 5,5 och 4,6.

 

(7or för detta korta tempo tölt)

(Ökad tölt)

(Fruma tackar för sig, vi såg dom mörka molen och skyndade oss in med alla saker och stack. Precis när vi hoppade in i bilen och startade bilen öppnade himlen sig!)


Jag är nöjd med Fruma och mig själv. Skritten och den ökade tölten som vi har legat efter med har börjat gå bättre så till nästa år ska vi träna ännu mer på det (ska dock tävla ett par gånger till i år). Just nu känns det som jag vet hur vi ska träna alla 4 gångarterna och det är skönt.

Däremot måste jag faktiskt ifrågasätta dom stora skillnaderna i poängen från domarna! Det var speciellt en domare som hela tiden hade från 1-2 poäng under dom övriga. Det är väldigt tråkigt när man både lägger ner tid och pengar på att åka på tävling. Det hade vart okej om han hade dömt ner alla med 1-2 poäng men det gjorde han inte!

 

 

-Tess-        Jaaa detta inlägg tog ett tag att få till sucka!


Kommentarer
Postat av: Milla

Vilken utstrålning Fruma har!

2009-07-29 @ 18:03:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0