Vikingur från Knapetorp, överraskningarnas hingst!!

I år har ju Vikingur fått sina första avkommor. Vi har själva tre fina föl efter honom. Vi är jättenöjda med dessa föl. De är trevliga att ha att göra med och rör sig riktigt bra. Det ska bli spännande att följa dem i framtiden.

Som jag redan tidigare berättat hade han fyra svarta ston på betäckning förra året, alla fölen har fått olika färger! :-)
Först kom ju Mæras fina stoföl, hon var ju gulsvart.



(Valdís)

Nästa var Emblas fina hingstföl, han var brun. Nu visste vi att Vikingur fått sin mammas bruna gen även om den inte syns på honom.



(Sindri, denna fina kille är till SALU)

Sen var det dags för ett stoföl till och denna gång är det Pila som fölat. Färgen var gulbrun.



(Beyla)

Sen är Vikingur far till en fuxhingst som jag inte har sett.

Så börjar då fölpälsen ramla av och jag börjar undra om fölen fått "skabb". Först att synas på var Valdís hon var så stickelhårig att vi fick huvudbry..
"Vad har föräldrarna för färg?" frågar smarta Christina.
"Jaa, mamma är brun henne har jag foto på men pappa det får jag kolla på Worldfengur", svarar jag.
Sagt och gjort, vad står det där då? Jo, gulsvart konstantskimmel!!??
Nu fick skabbfölen sin förklaring de är konstantskimmlar!!
Vikingur är också konstantskimmel men döljer det väl med sin isabellfärg...

Så här ser Valdís ut idag:



(Valdís)

Ingen bra bild då alla hästar stod i skuggan och tänkte inte alls flytta på sig. Jag ska försöka få till lite bättre bilder innan vinterpälsen döljer allt.



(Sindri, som är till SALU)




(Sindri)

Hur det är med Beyla är vi inte helt säkra på. Då hon inte fällt så mycket och hennes gulbruna färg döljer mycket.
Det får nog våren visa oss!


-Anita-     Lite snopen!!


Kommentarer
Postat av: Christina

Ha ha, tänk vad som kan dölja sig i en isabellfärgad häst! Det var ju verkligen oväntat, men en ganska kul överaskning!

2009-09-24 @ 09:11:23
URL: http://www.ammor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0