Kurs för Tóti Eymundsson

Det hela började sent i fredags kväll, först fick jag rida Fruma några varv i tölt och trav för Tóti och sen satt han upp och red henne. Han kom fram till att det var tre saker vi skulle öva på.
1. Öka långsamt och förbereda upp i tölt
2. Flytta bogarna åt båda hållen i båda varven
3. Få Fruma och tänka mer framåt

Idag skulle jag rida ett pass på 40min ensam men det vart nog till och med en timme. Jag började med att skritta på långa tyglar och använda ledande tygel tag och vara noga med att låta henne vara när hon gör rätt.
Sen skulle jag komma sagta upp i tölt och då sa han att jag hade suttit och lyssnat hela dagen och att det var mycket bättre idag så då gick vi raskt över till att flytta bogarna i skritt och sen även upp i tölt och oj det var helt underbart. Fruma var riktigt duktig, efter ett tag när hon började bli trött svarade hon mindre bra för mina framåtdrivade hjälper så då fick jag gå på henne ordentligt upp i snabbare tempo för att sedan inte göra någonting och sen ner i arbetstempo igen och då så tappa hon lite energi igen och då fick vi upp i ökat tepo och sen ner igen och tillslut så hade hon bra energi i arbetstempot. Tóti satt även upp ca 5 min på slutet och jag såg stor skillnad från igår. Det är inte ofta man får se sin häst bli riden av ett sånt proffs. Hon var jätte fin helt enkelt och jag är jätte tacksam över att ha en häst som henne.

Imorgon blir det två lektioner till, men nu är jag ensam hemma och tänkte fuska med lite kinamat framfår TVn =)

Tyvärr finns det inga bilder eftersom vi ridit i ridhus.


(Jag i ett försök att ta kort på mig och fruma med mobilen)


(En till bild tagen med mobilen med dålig kvalite men i mina ögon världens finaste häst alla fall)


-Tess-      Lycklig

Kommentarer
Postat av: Bettan Löfgren

Ni var jätteduktiga, Tess och Fruma, kul att se :).

Det var mkt givande även från läktarplats att lyssna på vad Tóti hade att säga, vad han gav för instruktioner, men visst blir jag sugen på att rida. Imorgon blir det att träna på det som jag har fått till mig idag.

Kram Bettan

2009-02-28 @ 19:20:43
Postat av: Christina

Ja, visst skall du vara LYCKLIG och STOLT över en sådan häst! Det är bara att njuta av Frumisen! ;-)

Kram

2009-03-02 @ 08:55:50
URL: http://www.ammor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0